A fejlesztési igényeknél több hasznot hozhat a kerékpározás terjedése

A magyarországi kerékpározás fejlesztéséhez mintegy 120 milliárd forintra lenne szükség 2014-2020 között, de a hét év alatt a kerékpározás ennél is több, 150 milliárd forint megtakarítást, gazdasági hasznot hozhat a Kerékpáros Kerekasztal (KEKE) szerint. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közölte: nyitott a közlekedésszakmai és finanszírozási szempontból is támogatható javaslatokra.

MTI - A kerekasztalt februárban hozta létre hét kerékpáros civil szervezet. Nyáron elkészítették a Nemzeti Kerékpáros Koncepciót, amely az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetési időszakával kapcsolatosan fogalmaz meg ajánlásokat a kormányzat számára.

A KEKE pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint miután az uniós operatív programok tervezeteit októberben vitára bocsátották, a KEKE a koncepció és az annak alapján készült Kerékpáros Charta szellemében módosításokat javasol, a javaslatokat pénteken adták át a Nemzetgazdasági, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak.

A Magyar Kerékpárosklub (MK) a többi között azt hangsúlyozta, hogy a foglalkoztatott népesség egészségügyi állapotának javulásából eredő, ki nem eső munka évi 3,5-4 milliárd forint megtakarítást jelent. A szén-dioxid kibocsátás mérséklése, a fosszilis üzemanyag-felhasználás megtakarítása és 3,5 milliárd forint értékű import alapanyag kiváltása lehetséges a kerékpározás fejlesztésével.

A Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ) a kerékpáros turizmusban rejlő lehetőségek kihasználására hívta fel a figyelmet: a turisztikai szolgáltatók akár évi 10 milliárd forintos árbevételt is elérhetnek.

A Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) szerint évente 280–300 ezer biciklit adnak el Magyarországon, jellemzően erre szakosodott hazai kis- és középvállalkozások. Az eladott kerékpárokból 180 ezer hazai gyártású. Ezen túl 300 ezer, jellemzően közép- és felsőkategóriás kerékpár készül exportra Magyarországon. A számítások szerint csak a hazai kerékpár-értékesítésből évente 3 milliárd forint forgalmiadó-bevétel keletkezik.

A szervezet a közlemény szerint kiemelte: a kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztése a gazdaságfejlesztés eszköze, ezért kérik a kormányzatot, hogy biztosítson megfelelő forrásokat, építse be az átadott javaslatokat az operatív programok tervezeteibe.

A NFM reagálásában közölte: nyitott a KEKE közlekedésszakmai és finanszírozási szempontból is támogatható javaslatainak beépítésére. A kezdeményezéseket a Nemzeti Közlekedési Stratégia és az annak részét képező országos kerékpáros koncepció közeljövőben megkezdődő társadalmi vitája és az észrevételeken alapuló véglegesítése során figyelembe veszi.

A tárca korábbi jelzésének megfelelően a vezetői vagy szakértői szintű egyeztetések lehetőségét is biztosítja a kerékpáros civil szervezetek számára. A szakminisztérium az Európai Mobilitási Hét magyarországi programjainak koordinátoraként és a kerékpárosbarát pályázatok kiírójaként is bizonyította elkötelezettségét a kerékpározás népszerűsítése, további térnyerése mellett - közölte az NFM.

A Kerékpáros Kerekasztalt a European Cyclists' Federation (ECF), a Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ), a Kerékpárosbarát Települések Országos Szövetsége (KETOSZ), a Magyar Kerékpárosklub (MK), a Magyar Kerékpársportok Szövetsége (MKSZ), a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) és a Magyar Természetjárók Szövetsége (MTSZ) hozta létre.


Megosztás a Google Pluson