Beszállítóitól szerez pénzt saját profitjának javítására a Tesco hazai piacán - állítja egy piaci elemző. A legnagyobb brit áruházlánc tagadja a vádat, a hatóság képviselője vizsgálódik.
Mike Dennis, a Cantor Fitzgerald brókercég elemzője azzal állt elő, hogy a Tesco leveleket küldött beszállítói egy részének, amiben azt kérte tőlük, hogy utaljanak át pénz úgynevezett kereskedelmi számlájukról az áruházláncnak. A brit kereskedelmi szabályoknak megfelelően ezeken a számlákon helyezi a vásárló letétbe a szállítandó áru ellenértékét. Az így szerzett forrás segítségével a Tesco támaszt adhat rövid távú profitrátájának.
Dennis szerint a hipermarketlánc azt kockáztatja, hogy húzásával megsérti az élelmiszer-szállítók és a kereskedők kapcsolatát szabályozó előírásokat. "Úgy látjuk, hogy a Tesco ismét átlépett egy határt és nagyon nehéz helyzetbe hozta számos szállítóját" - összegezte véleményét az elemző.
Spekuláció
A Tesco álláspontja szerint Dennis állításai spekuláción alapulnak, az áruházlánc nem szegte meg a beszállítókkal kapcsolatos szabályokat - derült ki a Guardian tudósításából. A brit portál ugyanakkor hozzáteszi ehhez, hogy a cég nem cáfolta konkrétan azt az állítást, miszerint nemrégiben kért vagy elvett volna pénzt a szállítóktól.
Az élelmiszer-ipari ágazat szabályrendszerének betartását felügyelő döntőbíró, Christine Tacon irodája csak annyit mondott az üggyel kapcsolatban, hogy nem kaptak olyan panaszt, amely szerint a Tesco készpénzt kért volna beszállítóitól. Ettől függetlenül ellenőrzik a vád hátterét (ami nem jelenti azt, hogy formális vizsgálatot is indítanak). A szabályrendszer megsértése a legrosszabb esetben egymilliárd fontos (1,2 milliárd euró) büntetéssel járhat.
Nem szorulnak rá?
Szakértők szerint a Tescónak számos lehetősége van arra, hogy teljesítse ígért profitrátáját Nagy-Britanniában annak ellenére, hogy legalább egy éve nyitva tartó áruházainak bevétele a november végét megelőző három hónapban várhatóan 1,5-2,0 százalékkal mérséklődik. Egyebek mellett fokozatosan mérsékelheti a szerényebb haszonnal értékesített elektronikai termékek, például a tévékészülékek forgalmát, miközben ráfekszik az olyan nagyobb árréssel eladhatók eladására, mint amilyenek saját márkás termékei.
Az árcsökkentések és a visszaeső forgalom nyomást gyakorol a profitrátára, de ha bővítik a friss élelmiszerek eladását, visszaszorítják a nem élelmiszertermékeket és kevesebb árkedvezményre jogosító kupont osztogatnak szét, akkor teljesíthetik a céljaikat - véli Andrew Kasoulis, a Crédit Suisse elemzője.
Az eladásai visszaesésével küszködő Tesco idén 5,2 százalékos profitrátát akar elérni brit áruházaiban. A céget nemrégiben azért is kárhoztatták, mert brit áruházaiban a visszfuvarban élelmiszer-hulladékot szállít az árut a raktárból a hipermarketekbe eljuttató teherautóin.