Az eddigieknél kisebb és szűkebb körű lehet a jövőre ígért újabb rezsicsökkentés azért, hogy kevesebbe kerüljön a költségvetésnek - értesült a Napi.hu.
Orbán Viktor miniszterelnök múlt pénteken jelentette be, hogy a Fidesz dolgozik a harmadik rezsicsökkentésen, ám ennek mértéke a megszellőztetett, 12,5 százalék helyett csak tíz százalék alatti lehet jövő év elején. A Napi.hu értesülései szerint a szolidabb mérséklést a költségvetésért aggódó politikusok szorgalmazák, de az újabb - immár harmadik - rezsicsökkentés pontos értékét csak a január közepére tervezett Fidesz-KDNP-frakcióülés határozza majd meg. Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára nemrégiben arról beszélt, hogy a Rogán Antal vezette munkacsoport - amelynek ő és Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős politikusa a tagja - január első napjaira, 10-e környékére állítja össze számításokkal alátámasztott javaslatát arról, milyen energiatípusokra vonatkozzon a harmadik rezsicsökkentés, mekkora legyen a mértéke és mikor lépjen hatályba, a frakció erről az anyagról tárgyal majd. Hozzátette: számokról eddig nem volt szó.
Az viszont már bizonyosnak tűnik, hogy a 2014-es mérséklés csak két üzletágra, az áram- és gázszolgáltatatásra korlátozódik majd, vagyis kimarad ebből a távhő, a víz- és a csatorna, valamint a szemétszállítás és kéményseprés díja is. Igaz, Fónagy még nyitva hagyta a lehetőséget, hiszen az MTI azon kérdésre hogy, mi az, aminek biztosan csökkenhet az ára, azt válaszolta: "ami a mai ismereteink szerint biztosnak tűnik, az a villamos energia és a gáz", ám ez nem azt jelenti, hogy csak ezek lehetnek olcsóbbak.
Annak oka, hogy a távhő ezúttal kimaradhat a szórásból, egyszerű: a távhőszolgáltatás egy részét állami vagy önkormányzati cégek látják el, s ezek már a második csökkentési hullámot követően veszteségessé váltak. Úgy tudjuk, ebben az évben az állami költségvetés már 50 milliárd forintot kitevő pótlást adott a távhőcégeknek a további működéshez. Ez, az idei év végéig még néhány milliárddal gyarapodhat egy kemény tél esetén.
A Fidesz hétfői frakcióülésén Rogán Antal nem tért ki a harmadik reszicsökkentés részleteire. Ugyanakkor elhangzott: cél az árak európai uniós átlaghoz való igazítása vásárlóerő-paritáson számítva. Rogán szerint még van mód és tér a csökkentésre, de az árak már nem sokkal vannak az említett szint felett. Fónagy a harmadik rezsicsökkentés szándékának bejelentésekor arról beszélt, hogy Magyarország az európai középmezőnyben foglal helyet a fogyasztói paritáson mért lakossági alapvető rezsiköltségeket tekintve, az idei rezsicsökkentések eredményeként hazánk az európai rangsor utolsó, utolsó előtti helyéről lényegesen előbbre lépett a fogyasztói paritáson mért lakossági rezsiköltség-terhelésben. (Fónagy vélhetően itt a vásárlóerő-paritásra gondolt. A szerk.)
Amint arról beszámoltunk, az Eurostat adatai szerint az év első felében az EU-ban nálunk csökkent a legnagyobb mértékben, míg a földgázár-mínusz tekintetében csak Szlovénia előzött be - ez volt a rezsicsökkentés első lépésének hatása. Vásárlóerő-paritáson mérve mindezzel a lakossági ár valóban kezd a középmezőny felé tartani a korábbi élbolyból. Ezt mutatják az alábbi grafikonok:
A héten módosított villamosenergia-törvény miatt olcsóbb lehet a lépcsőházi világítás és a lift működtetése is. Németh Szilárd rezsicsökkentésügyi politikus a javaslat benyújtása után azt mondta, hogy annak húsz százalékos csökkenést kell eredményeznie az érintett közműszolgáltatásoknál. A kéményseprő-ipari közszolgáltatásokról szóló törvény pontosításával azt is elfogadta a parlament, hogy a társasház vagy a lakásszövetkezet közös tulajdonában lévő kémény ellenőrzésére is vonatkozik a tarifacsökkentés. Jövőre a társasházi közös képviselőknek minden hónapban, többletdíjazás felszámítása nélkül, legalább 45 napig kifüggesztett hirdetményen tájékoztatniuk kell a lakókat arról, mennyit spórolt a társasház, illetve a lakásszövetkezet a rezsicsökkentéssel. Emellett minden év február 15-éig arról is be kell számolniuk, hogy éves szinten mennyivel kevesebb közös költséget kellett befizetniük a lakóknak. Ha a közös képviselő - akit ezen túl nyugodtan nevezhetünk újra házbizalminak - elmulasztja tájékoztatási kötelezettségét, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki rá, amit nem terhelhet át a
Orbán Viktor miniszterelnök múlt pénteken jelentette be, hogy a Fidesz dolgozik a harmadik rezsicsökkentésen, ám ennek mértéke a megszellőztetett, 12,5 százalék helyett csak tíz százalék alatti lehet jövő év elején. A Napi.hu értesülései szerint a szolidabb mérséklést a költségvetésért aggódó politikusok szorgalmazák, de az újabb - immár harmadik - rezsicsökkentés pontos értékét csak a január közepére tervezett Fidesz-KDNP-frakcióülés határozza majd meg. Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára nemrégiben arról beszélt, hogy a Rogán Antal vezette munkacsoport - amelynek ő és Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős politikusa a tagja - január első napjaira, 10-e környékére állítja össze számításokkal alátámasztott javaslatát arról, milyen energiatípusokra vonatkozzon a harmadik rezsicsökkentés, mekkora legyen a mértéke és mikor lépjen hatályba, a frakció erről az anyagról tárgyal majd. Hozzátette: számokról eddig nem volt szó.
Az viszont már bizonyosnak tűnik, hogy a 2014-es mérséklés csak két üzletágra, az áram- és gázszolgáltatatásra korlátozódik majd, vagyis kimarad ebből a távhő, a víz- és a csatorna, valamint a szemétszállítás és kéményseprés díja is. Igaz, Fónagy még nyitva hagyta a lehetőséget, hiszen az MTI azon kérdésre hogy, mi az, aminek biztosan csökkenhet az ára, azt válaszolta: "ami a mai ismereteink szerint biztosnak tűnik, az a villamos energia és a gáz", ám ez nem azt jelenti, hogy csak ezek lehetnek olcsóbbak.
Annak oka, hogy a távhő ezúttal kimaradhat a szórásból, egyszerű: a távhőszolgáltatás egy részét állami vagy önkormányzati cégek látják el, s ezek már a második csökkentési hullámot követően veszteségessé váltak. Úgy tudjuk, ebben az évben az állami költségvetés már 50 milliárd forintot kitevő pótlást adott a távhőcégeknek a további működéshez. Ez, az idei év végéig még néhány milliárddal gyarapodhat egy kemény tél esetén.
A Fidesz hétfői frakcióülésén Rogán Antal nem tért ki a harmadik reszicsökkentés részleteire. Ugyanakkor elhangzott: cél az árak európai uniós átlaghoz való igazítása vásárlóerő-paritáson számítva. Rogán szerint még van mód és tér a csökkentésre, de az árak már nem sokkal vannak az említett szint felett. Fónagy a harmadik rezsicsökkentés szándékának bejelentésekor arról beszélt, hogy Magyarország az európai középmezőnyben foglal helyet a fogyasztói paritáson mért lakossági alapvető rezsiköltségeket tekintve, az idei rezsicsökkentések eredményeként hazánk az európai rangsor utolsó, utolsó előtti helyéről lényegesen előbbre lépett a fogyasztói paritáson mért lakossági rezsiköltség-terhelésben. (Fónagy vélhetően itt a vásárlóerő-paritásra gondolt. A szerk.)
Amint arról beszámoltunk, az Eurostat adatai szerint az év első felében az EU-ban nálunk csökkent a legnagyobb mértékben, míg a földgázár-mínusz tekintetében csak Szlovénia előzött be - ez volt a rezsicsökkentés első lépésének hatása. Vásárlóerő-paritáson mérve mindezzel a lakossági ár valóban kezd a középmezőny felé tartani a korábbi élbolyból. Ezt mutatják az alábbi grafikonok:
A héten módosított villamosenergia-törvény miatt olcsóbb lehet a lépcsőházi világítás és a lift működtetése is. Németh Szilárd rezsicsökkentésügyi politikus a javaslat benyújtása után azt mondta, hogy annak húsz százalékos csökkenést kell eredményeznie az érintett közműszolgáltatásoknál. A kéményseprő-ipari közszolgáltatásokról szóló törvény pontosításával azt is elfogadta a parlament, hogy a társasház vagy a lakásszövetkezet közös tulajdonában lévő kémény ellenőrzésére is vonatkozik a tarifacsökkentés. Jövőre a társasházi közös képviselőknek minden hónapban, többletdíjazás felszámítása nélkül, legalább 45 napig kifüggesztett hirdetményen tájékoztatniuk kell a lakókat arról, mennyit spórolt a társasház, illetve a lakásszövetkezet a rezsicsökkentéssel. Emellett minden év február 15-éig arról is be kell számolniuk, hogy éves szinten mennyivel kevesebb közös költséget kellett befizetniük a lakóknak. Ha a közös képviselő - akit ezen túl nyugodtan nevezhetünk újra házbizalminak - elmulasztja tájékoztatási kötelezettségét, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki rá, amit nem terhelhet át a
0 hozzászólás:
Megjegyzés küldése