Egyre tudatosabbak az európai fogyasztók

Az európai fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak, különösen igaz ez a magyarokra, akik vásárlásaikhoz és pénzügyi döntéseikhez is mind többen használják az összehasonlító oldalakat - derül ki a Cetelem Körkép 2015 adataiból, amelyet kedden mutattak be a sajtónak.


Az évente megjelenő Cetelem Körkép készítéséhez ezúttal 8700 - ebből Magyarországon 500 - fogyasztót kérdeztek meg 12 országban.

Vincent Ollivier vezérigazgató a sajtótájékoztatón kiemelte: a magyar gazdaság 2013 vége óta ismét fellendülőben van, a 2015-ös körkép Magyarországra prognosztizálja a legmagasabb fogyasztást Lengyelország mellett.

Lukácsi Zoltán marketingigazgató elmondta: az európaiak hazájuk általános helyzetéről alkotott képe 2008-tól 2013-ig folyamatosan romlott, tavaly azonban megfordult a trend. A 2015-ös körkép adatai is a növekvő optimizmust mutatják, az országok általános helyzetét tízes skálán értékelő pontszám egész Európára vetítve 4,3-ról 4,6-ra nőtt. Egyéni helyzetüket - az előző évekhez hasonlóan - az idén is kedvezőbben ítélik meg az európai fogyasztók, mint országukét, az ezt jelző mutató európai szinten 5,2-ről 5,5 százalékra emelkedett, Magyarországon pedig 4,2-ről 4,4-re - tette hozzá.

Az európaiak többsége – 62 százaléka – úgy gondolja, megváltozott a vásárláshoz való hozzáállása az elmúlt öt évben. A magyaroknál ez az arány eléri a 80 százalékot.

Tízből nyolc válaszadó állította, hogy jobban megnézi az árakat, és tudatosabban vásárol, mint a válság előtt. Magyarországon az emberek 90 százaléka jobban odafigyel az árakra vásárláskor, mint öt évvel ezelőtt, 63 százalékuk sokkal ritkábban vásárol "hirtelen felindulásból", impulzívan, mint a válság előtt. Vincent Ollivier szerint a magyar fogyasztók gondolkodnak a leghosszabban vásárlás előtt, míg a franciákat az "örömszerzés" motiválja.

Európában egyre inkább előtérbe kerül a közösségi fogyasztás és a használt tárgyak adásvétele. Az európai válaszadók csaknem 30 százaléka, míg a magyarok 37 százaléka a korábbinál gyakrabban vásárol használt árucikket. Lukácsi Zoltán az alternatív fogyasztási formák közül kiemelte még a drive-in szolgáltatást és a gépek, berendezések megosztását, például amikor egy utca lakói közösen vásárolnak fűnyírót. Az európai átlag ezeknél 15, illetve 9 százalék, míg a magyar 18, illetve 16 százalék.

Mindeközben az internet és a mobiltelefonos technológiák kulcsfontosságúvá váltak a vásárlások szempontjából, egyre többen használják az ár- és szolgáltatást összehasonlító oldalakat is. Már nemcsak a termékeket, de a bankszámla szolgáltatásokat és a hiteleket is ezeken az oldalakon választják ki. Míg 2013-ban a Cetelem weboldal látogatóinak 3 százaléka, addig 2014-ben már 20 százaléka érkezett ilyen oldalakról.

Lukácsi Zoltán szerint áruhitelezésük volumene nem fog változni a vasárnapi zárvatartás miatt. Partnereik hétfőtől szombatig hosszabb ideig vannak nyitva, ehhez igazodott a Magyar Cetelem Bank is - mondta.

Forrás: MTI
Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: