Az üzemanyagárak csökkenése és a negatív infláció közepette a döntéshozókban is felmerülhet, hogy most remek és viszonylag fájdalommentes alkalom nyílhat a jövedéki adó emelésére.
Könnyen és fájdalommentesen szerezhetne plusz tízmilliárdokat a költségvetés számára a kormány, ha akarna. Most, hogy évek óta nem látott szintre esett az üzemanyagok ára, és további árcsökkenésre is számíthatunk, némi extra adóval vagy a meglévő kulcsok emelésével úgy tudná növelni (más szemszögből a benzin- és gázolajárcsökkenés miatt kiesett áfabevételeket pótolni), hogy az igazán sem az autósoknak, sem a fuvarozóknak nem fájna és az inflációt sem növelné.
Csak tippelünk, de vélhetően jóval kisebb felháborodást okozna és védhetőbb is volna az eddig ingyenes gyorsforgalmi útszakaszok fizetőssé tétele helyett azt bejelenteni, hogy egy-két héten keresztül az üzemanyagár-csökkenést egy adóemelés kompenzálja. Ez ráadásul biztosabban tervezhető és olcsóbban be is szedhető volna, mint az útdíj.
Hasonlóan véli Vámosi Nagy Szabolcs, az APEH volt elnökhelyettese is. Az adószakértő szerint - szigorúan technikai értelemben véve - praktikusabb volna megemelni az üzemanyagok jövedéki adóját, mint az amúgy is magas áfát, vagy éppen az útdíjrendszert kiterjeszteni.
Jobban tolerálható
Jelenleg a 95-ös ólommentes benzin jövedéki adóját a törvény 120 ezer forintban határozza meg ezer literenként, a gázolaj esetében ez 110 350 forint. Ezt egyszerűen lehet módosítani, a változtatás a kihirdetés után 45 nappal életbe is léphet. Egy ilyen intézkedés ellen szólhat, hogy további tüntetésekre adhat okot, mellette viszont az, hogy egyszerűen keresztülvihető, a fogyasztók pedig az árak enyhébb csökkenését kevésbé érzékelik, mint az adóemelés miatti drágulást - véli Vámosi Nagy Szabolcs.
Az Erste Bank szakértője szerint minden 10 dolláros olajárcsökkenés 4 százalék mínuszt eredményez a hazai üzemanyagárakban. Jelenleg 60 dollár alatt mozog a jegyzés, vagyis ha beválnak azok a jóslatok, amelyek 35-40 dollárig is eshet a kőolaj hordója, változatlan adóteher és dollár/forint-árfolyam esetén 320 forint körüli hazai benzinárat jelentene.
Könnyű kiszámolni - és az érintett tárcáknál biztos fejben is tartják -, hogy mennyit lehetne beszedni ezen a módon. Tavaly összesen 4,8 milliárd liter üzemanyag (1,6 milliárd liter benzin és 3,2 milliárd liter gázolaj) magyarországi eladásáról tudósított a NAV statisztikája, idén szeptemberig 3,7 milliárd litert tett ki a forgalom, az egy évvel korábbit 6 százalékkal felülmúlva. Érdekes módon leginkább a prémium üzemanyagok forgalma emelkedik, a novemberi adatok szerint a prémium benzinek esetében 18, míg a gázolajnál 24 százalék a növekedés - tájékoztatta a a Napi.hu-t Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Hozzátette: a kutakon mostanában azt tapasztalják, hogy az autósok elkezdtek kivárásra játszani, a még alacsonyabb árak reményében.
Jövőre a tempós árcsökkenés hatására további fogyasztásnövekedés vetíthető előre, de ennek kapcsán a szövetség főtitkára nem akart számszerű jóslatokba bocsátkozni.
A benzinár többsége már most is adó
Ha csupán konzervatív módon az idén valószínűleg teljesülő ötmilliárd literes forgalommal és literenként 5-10 forintos extra jövedéki adóval számolunk, rögtön 25-50 milliárd forint bevétel ütné az állam markát. Egészen pontosan nem is ennyi, hiszen a jövedékiadó-tartalomra még rárakódik a 27 százalékos áfa, másfelől a fuvarozók egy ilyen lépés esetén minden bizonnyal igyekeznének elérni a visszaigényelhető jövedéki adó összegének növelését.
Egy ilyen ötlet lehetőségét sommásan kommentálta Wilde György: a benzin 350 forintos kútárából 198 forint az adó, az állam próbálja meg ennyivel beérni.
Forrás: napi.hu
0 hozzászólás:
Megjegyzés küldése