Brutális dugók jönnek

Sokkal többe fognak kerülni a közlekedési dugók a fejlett országok lakosainak a következő években, mint most - derül ki egy friss tudományos kutatásból. A felmérés a közvetlen és a közvetett költségekkel is számol.


Az világvége szinonimája, az armageddon alapján car-mageddonként jellemezte egy szakértő azt a brutális költségnövekedést, amelyet a közlekedési dugók fognak okozni a fejlett országokban a következő másfél évtizedben - írta a CNBC. A fejlett országok autóhasználata katasztrofális következményekkel jár - véli Kevin Foreman, az INRIX közlekedési adatszolgáltató cég igazgatója.

Már ma pontosan előre látjuk, hogy a dugók még hatalmasabbak lesznek a jövőben, mint ma, ami súlyos károkat fog okozni a kormányoknak, az önkormányzatoknak, a vállalatoknak és a háztartásoknak. Az INRIX adataira alapozva a londoni Centre for Economics and Business Research (CEBR) végzett számításokat, amelyek alapján megállapította, hogy világ legfejlettebb országai 2030-ig összesen 4,4 ezer milliárd dollárt fognak kidobni az ablakon az egyre katasztrofálisabb közlekedési dugók miatt.

Füstölgő autók és autósok

Franciaország, Nagy-Britannia, Németország és az USA együtt 200,7 milliárd dolláros költséget volt kénytelen lenyelni emiatt, ami 2030-ra 293,1 milliárd dollárra kúszik fel. Ez 46 százalékos növekedésnek felel meg. A számításnál figyelembe vették a közvetlen kiadásokat, az üzemanyag árát és az időveszteség okozta költséget, illetve a közvetett károkat, köztük a szállítási kiadások növekedését.

A legnagyobb veszteségekkel a briteknek kell szembe nézniük, a második helyen az amerikaiak állnak. A londoniak 71 százalékos, Los Angeles-iek 65 százalékos kiadásnövekedésre számíthatnak a közlekedés akadozása miatt. A négy említett ország lakói egyébként évente átlag 36 órát töltenek el városaik dugóiban. A veszteglő járművek miden évben 15,4 ezer kilotonna szén-dioxidot pöfögnek a levegőbe, ami 16 százalékkal nőhet 2013 és 2030 között.

Több frontos harc

Az IHS Automotive autóipari kutatóintézet adatai szerint gyengén, de határozottan csökken a használatban lévő autók száma a fejlett világban, különösen a városok környezetében. A szervezet idén megjelent tanulmánya szerint Londonban, Párizsban, New Yorkban, Stockholmban és Tokióban fokozatosan zsugorodott az ezer emberre jutó autók száma az elmúlt évtizedben. Egyre több városlakó adja fel ugyanis a sokszor reménytelen küszködéssé autózást.

A CERB jelentésének készítői számoltak ezzel a változással, ám úgy vélik, hogy a lakók számának növekedése és a GDP emelkedése miatt jelentősen bővül fog a közúti közlekedés iránti igény a következő évtizedekben.

A kutatóintézet arra következtetésre jut, hogy a kormányoknak több fronton kell felvenniük a harcot a közlekedési dugók súlyosabbá válása ellen. Javítaniuk kell a közösségi közlekedést, támogatniuk kell az autómegosztó megoldásokat és a városokba bejárók "tele kocsi-fele költség" akcióit, azaz azt, megosztják autójukat sorstársaikkal. Segíthet a jobb közlekedésszervezés és az autók bekacsolása az úgynevezett okos városok információs rendszerébe.

Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: