A szeptember végén megindult eséssel alaposan leromlott az amerikai részvénypiac technikai képe. A lejtmenet ismét fontos mérföldkőhöz érkezett, a Dow Jones Transportation index eladási jelzést küldött, az S&P 500-as index oszcillátora kritikus szinten áll.
Az elmúlt hetek esésével fontos mérőszámok kerültek kritikus helyzetbe az amerikai részvénypiacon. Ezek viselkedése eldöntheti, hogy jelenleg csak a minden bikapiacon természetesnek tekinthető "nagy korrekcióval" állunk-e szemben, vagy pedig az évek óta tartó hegymenetet követően medvepiacra kell-e számítani.
Kereskedjen bárhol, bármivel a CityIndex segítségével. Indexek, devizák, európai, amerikai és ázsiai részvények, árutőzsdei termékek egy helyen.
A ciklikus fordulók jelzésére az amerikai piacon számos technikai eszköz létezik, s ha ezek mindegyikében fordulat áll be, akkor jó eséllyel lehet feltételezni, hogy a bikapiac medvepiacba fordul át és fordítva. Medvepiacnak a Wall Street-i szakzsargon a vezető indexek 20 százalékos mértéket elérő esését szokta nevezni. Erre utoljára - interpretációm szerint - 2011 nyarán-őszén volt példa, az európai adósságválság és az amerikai államadósság Standard & Poor's általi leminősítése elegendő volt arra, hogy az S&P 500-as indexet korábbi csúcsához képest 20 százalékkal mélyebbre lökje. Az akkori esés azonban történelmi távlatban egy viszonylag rövid medvepiacot eredményezett, ebből nagyjából 2012 januárjában sikerült technikai értelemben kikapaszkodnia a piacnak, s újabb bikapiac indult. Aki akkor időben figyelt a jelzésekre és azok alapján vásárolt, most még nem feltétlenül ad el, de ezt talán kényelmesen meg is teheti, hiszen az S&P 500-as index akkor mindössze 1300 pont környékén járt.
A klasszikus jelzések, amit érdemes figyelni technikai szemmel a következők:
- Dow-elmélet
- hosszabb távú oszcillátorok
- trendfordító alakzatok
- mozgóátlagok
- trendvonalak
- hangulat
A Dow elmélet jelenleg még nem adott eladási jelzést, erre csak akkor kerülne sor, ha a Dow Jones Industrial és a Dow Jones Transportation index az eddigi vételi jelzéseket követően egymást megerősítve adnának ki eladási jelzést. A kritikus szinteket korábban vettük sorra. Ezek közül a Dow Jones Transportation index esetében történt szint alatti zárás, ott 7980 pontra tettük a kritikus értéket, az index tegnap már 7717 ponton zárt.
A Dow Jones Industrial esetében 16 370 pontra tettük a kritikus értéke, a tegnapi záróárfolyam 16 321 pont volt. Ez ugyan alacsonyabb érték a kitűzöttnél, azonban még nem szignifikánsan, így ezt a szintet még ne vegyük elesettnek. Ebben a helyzetben arról lehet beszélni, hogy jelenleg még nem adott az elmélet eladási jelzést, ehhez az kellene, hogy a két mutató eladási jelzése megerősítse egymást. Ehhez azonban most csak egy hajszál hiányzik.
A trendvonalakat tekintve sem jó a helyzet, az S&P 500-as index már korábban letörte 2012 novembere óta élő emelkedő trendvonalát (a törésből számolt célárfolyam teljesült), 1800 pont körül húzódik még egy hosszabb távú trendvonal, ami támaszként értelmezhető.
A mozgóátlagokról korábban írtunk. A 200 napos letört, az 50 napos korábban. Ugyanakkor a 200 napos nem váltott még irányt és a halálkereszt sem alakult ki, de ez inkább az esés gyorsaságának köszönhető. A következő fontos szint mozgóátlag szempontból 1800 pont körül található (hetes grafikonon).
Trendfordító alakzatot is láthatunk az S&P 500-as index grafikonján, a kialakult duplacsúcsra emlékeztető alakzat célára 1815 pontnál található.
Hangulati szempontból a korábbi csúcs közelében kialakult extrém optimizmus ugyan jó kiinduló alapot jelenthet egy ciklikus trendfordulóhoz, azonban ezzel az extrém optimizmussal már jó egy éve együtt él a piac.
A vizsgált indikátorok közül tehát még egyik sem ért el olyan szintre, ami miatt konzervatív technikai szemmel a ciklikus bikapiac megfordulásáról kellene beszélni az amerikai tőzsdéken. Ugyanakkor több is olyan tartományba érkezett, ami ennek a határát súrolja, így ha fordítani akarnak a bikák, akkor most kéne megtenniük, jó esélyük ugyanis legközelebb 5 százalékkal alacsonyabb árfolyamok mellett lenne.
0 hozzászólás:
Megjegyzés küldése