A banki vállalati ügyfelek nagy része nyilatkozott év végéig

A vállalati ügyfelek nagy része nyilatkozott december 31-ig tényleges tulajdonosáról, több ezer számlát azonban - azokét, akik nem tették meg a nyilatkozatot határidőre -  a törvénynek megfelelően zárolták a bankok- derül ki az MTI által megkérdezett bankok válaszaiból.


A pénzmosás elleni törvény 2013. július 1-jei módosítása nyomán a jogi személyiséggel rendelkező hazai vállalkozások és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, valamint az egyéb jogi személyek, például alapítványok, egyesületek képviselőjének 2014. december 31-ig kellett írásban nyilatkozniuk a  számlavezető hitelintézetüknél tényleges tulajdonosukról, amennyiben ezt korábban nem, vagy nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal tették meg. 

Az OTP Bank arról tájékoztatta az MTI-t, hogy érintett ügyfeleinek 95 százaléka időben leadta nyilatkozatát. Az önkormányzati ügyfeleket nem számítva körülbelül 196 ezer nem lakossági ügyfele van az OTP Banknak. Január 1-jén tízezer ügyfélnek hiányzott a megfelelő nyilatkozata, ám ezek döntő többsége csak minimális számlaforgalmat bonyolít le.  

A törvényi előírásnak megfelelően, amíg a nyilatkozatot meg nem kapja, a bank nem teljesíti az ügyfél által kezdeményezett tranzakciókat. Ha az ügyfél leadja a nyilatkozatot, attól kezdve ismét zavartalanul forgalmazhat tovább a számláin.

A K&H Bank  a jogszabály adta határidőnél szigorúbb határidőt jelölt ki. Ehhez a határidőhöz igazította a bank az összes releváns teendőt - váalszolta a pénzintézet az MTI kérdésére. Ennek köszönhetően mostanra az érintett ügyfélkör legnagyobb része rendelkezik a szükséges érvényes nyilatkozatokkal. Jelenleg mindössze néhány olyan alapítvány vagy egyesületet van, amelyek nem felelnek meg az új törvénynek, mivel az ő számlazárásuk, kezelésük nem normál ügymenet szerint történik (például hatóságilag zárolt számlák, letéti számlák). 

Az UniCredit Bank több lépcsőben, folyamatos és többcsatornás tájékoztatással hívta fel ügyfelei figyelmét a december 31-ei határidőre. Az év végi ünnepek előtt e-mailben és SMS-ben is értesítették az érintetteket, majd telefonos ügyfélszolgálatunk kereste az addig még nem nyilatkozó ügyfeleket.

Az érintett vállalati, vállalkozói ügyfelek csupán elenyésző százaléka, többségében a számlán tranzakciót csak ritkán kezdeményezők nem tettek az előírásnak megfelelő nyilatkozatot - írta a bank az MTI kérdésére. Az utolsó pillanatokban és még azon túl is számos nyilatkozat érkezett az UniCredithez, így  arra számítanak, hogy a közeljövőben ez a minimális arány is tovább csökken.

Az Erste Bank több tízezer ügyfelet azonosított nyilvántartásaiban, akik kötelesek voltak tényleges tulajdonosi nyilatkozatot tenni 2014. december 31-ig. Az érintett ügyfelek megkeresése már 2014. tavaszán megkezdődött, amelyhez az Erste több információs csatornát is igénybe vett.

A határidőig nem nyilatkozó ügyfelek számláit  2015. január 1-től a bank a törvény szerint zárolta. A zárolás feloldása érdekében az ügyfeleknek pótolniuk kell a nyilatkozatot, amelyet több csatornán  is rendelkezésre bocsáthatnak: postai úton, személyesen a bankfiókokban vagy vállalati irodákban, faxon, e-mailben szkennelt formátumban.

Forrás: MTI
Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: