Japánok vették meg a Drehert

A japán Aszahi söripari konglomerátum tulajdonába kerül az AB InBev által felvásárolt SABMiller öt kelet-európai érdekeltsége. Erre azért van szükség, hogy ne sérüljenek az európai uniós versenyszabályok.
Az Asahi Group Holdings japán cég kedden megerősítette azt a lapértesülést, hogy megvásárolja az AnheuserBusch InBev nemrégiben birtokába került öt kelet-európai sörmárkáját, köztük a magyar Drehert.

A cég megerősítette a Nikkei japán üzleti lapnak azt az információját is, hogy mintegy 900 milliárd jent (7,8 milliárd dollárt) fizet egyebek között a cseh Pilsner Urquell és Kozel, a lengyel Tyskie és Lech, valamint a magyar Dreher megszerzéséért. Az Aszahi a magyar, a lengyel és a cseh márkákon kívül Szlovákiában és Romániában vásárolt be.

A japán gyártó 2017 első felében – amikorra az Európai Bizottság beleegyezése is várható – tervezi lezárni az akvizíciót, amely remélhetőleg megerősíti külföldi pozícióit, s globális tényezővé válhat a sörpiacon. Különösen Európában számít sikerre, ahol már korábban megvette a Peroni és a Grolsch márkákat az AB InBevtől 2,55 milliárd euróért. Elemzők arra számítanak, hogy az Aszahi az Európában eladott sörmennyiség 9 százalékát fogja szállítani (leszámítva Oroszországot).

A világ vezető sörgyártója, a belga–brazil Anheuser-Busch InBev októberben 96,2 milliárd dollárért vásárolta fel a SABMillert, a második legnagyobb sörgyártót. A létrejött új társaság a nemzetközi sörpiac harmadát felügyeli.

Az AB InBev már korábban bejelentette, hogy értékesíti a SABMiller magyarországi, romániai, csehországi, szlovákiai és lengyelországi aktíváit. Erre azért kényszerül, hogy elejét vegye annak a vádnak, hogy visszaél erőfölényével, és az egyesülés megsérti az unió közösségi versenyszabályait. Az Aszahi keddi közleményének kiadása után 4,6 százalékkal alacsonyabban zárt a japán gyártó részvényárfolyama Tokióban, míg az AB InBev papírjai 1,5 százalékkal drágultak Brüsszelben.

Egy november eleji Reuters-értesülés szerint a Mol is ajánlatot tett egy konzorcium tagjaként a sörmárkák megvásárlására. A Mol a lengyel Maspex Wadowice Group üdítőital-gyártóval és a PZU biztosítóval együtt nyújtotta be ajánlatát. A Mol nem kommentálta akkor az értesülést az MTI érdeklődésére.

Az Euromonitor adatai szerint jelenleg stagnál a 21 milliárd dollár értékűre becsült japán sörpiac, s 2019-ig nincs is kilátás számottevő növekedésre. Eközben a globális sörpiacon 8,2 százalékos bővülés várható.

Az Aszahi és a többi japán sörgyártó így szinte vadássza a külföldi akvizíciós lehetőségeket, hogy csökkentsék függőségüket a hazai piactól, amelyet ráadásul még a defláció, a visszaeső fogyasztás és a népesség fogyása is visszahúz.

Elemzők arra is rámutattak a Bloomberg hírügynökségnek, hogy az Aszahi az új márkák segítségével meghódíthatja a prémiumkategóriákat kedvelő fia­tal japán sörivók egy részét.

Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: