Az úgynevezett integritási megállapodást (Integrity Pact - IP) Magyarországgal együtt már 15 országban alkalmazzák. Idehaza Ózd ivóvíz-ellátásának fejlesztése és a budapesti XIII. kerületi önkormányzat bölcsődéjének újjáépítése indult el IP-felügyelet mellett - derült ki a Transparency International Magyarország (TIM) konferenciáján.
Az integritási megállapodás egy olyan szerződés, amelyet az ajánlatkérő intézmény, az ajánlattevő vállalatok, és egy - ellenőrzést végző - független monitor szervezet kötnek egymással. A monitor a közbeszerzés összes adatait, dokumentumait és iratait, továbbá a beszerzés teljesítését vizsgálja. A monitor a garancia arra, hogy az ajánlatkérők és az ajánlattevők is komolyan veszik, hogy a közbeszerzés alatt nem mutyiznak. A TIM a magyar IP beruházásokban monitorként, illetve tanácsadóként vesz részt.
Hiányzik a valódi verseny
A konferencián nemcsak a korrupció kezelését, hanem az okokat is vizsgálták. A résztvevők szerint részben a rossz szabályozás, részben a szabályok rossz alkalmazása, továbbá az egyes országok hagyományai okozzák a közbeszerzési korrupciót. Számos országban a mutyi hagyománnyá, a társadalmi és gazdasági működés szerves részévé vált.
Nincs valódi verseny a közbeszerzéseknél az EU számos tagállamában, Magyarországon például a közbeszerzések felében csak egy ajánlattevő vesz részt - állapította meg Martin József Péter, a TIM ügyvezetője. Emiatt fontos cél a világos versenyfeltételek kialakítása, a korrupció megelőzése, továbbá hatékony ellenőrzési és szankcionálási rendszer bevezetése - és az IP mindennek az eszközévé válhat.
Az Európai Bizottság részéről sürgős és hatékony akciótervre van szükség annak érdekében, hogy az unió kezelni tudja az antikorrupciós jelentésében megfogalmazott kockázatokat - mondta Ana Gomes, az Európai Parlament szocialista frakciójának portugál képviselője.
Sok baj van a közbeszerzésekkel
A közbeszerzésekben az adófizetők pénzét vagy az EU forrásait költik el. A közbeszerzések összértéke 2012-ben 1300 milliárd forint, a GDP 4,7 százaléka volt. A szabályozás sokszor önmagában is teret enged a mutyizásnak. Bizonyos értékhatár alatt a szabályok ugyanis megengedik, hogy a közpénzzel gazdálkodó saját maga döntse el, kiket hívjon fel ajánlattételre, és kiket nem. És így akár indulhatnak a rokonok is a közbeszerzésen, mert nem egyértelműek az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok sem. Emellett nincs szankciója annak, ha a közbeszerzési adatok nem publikusak, és sok a titkosított közbeszerzési eljárás is, ahol nem tudjuk, mi miért és hogyan történik.
De a nagyobb értékű közbeszerzéseknél is sok probléma van. Az EU nemrégiben közzétett első antikorrupciós jelentése Magyarországgal kapcsolatosan kimondja: a közbeszerzések gyakorlata számos problémát vet fel: egy-egy cég kirívóan sok közbeszerzést nyer az uniós társfinanszírozású pályázatokon, és nem megfelelő kiválasztási és értékelési szempontokat alkalmaznak bizonyos ajánlattevők előnyben részesítése érdekében. A jelentés szerint ezek a problémák elsősorban a nagyobb infrastrukturális beruházások esetében jelentősek.
Forrás: napi.hu
Az integritási megállapodás egy olyan szerződés, amelyet az ajánlatkérő intézmény, az ajánlattevő vállalatok, és egy - ellenőrzést végző - független monitor szervezet kötnek egymással. A monitor a közbeszerzés összes adatait, dokumentumait és iratait, továbbá a beszerzés teljesítését vizsgálja. A monitor a garancia arra, hogy az ajánlatkérők és az ajánlattevők is komolyan veszik, hogy a közbeszerzés alatt nem mutyiznak. A TIM a magyar IP beruházásokban monitorként, illetve tanácsadóként vesz részt.
Hiányzik a valódi verseny
A konferencián nemcsak a korrupció kezelését, hanem az okokat is vizsgálták. A résztvevők szerint részben a rossz szabályozás, részben a szabályok rossz alkalmazása, továbbá az egyes országok hagyományai okozzák a közbeszerzési korrupciót. Számos országban a mutyi hagyománnyá, a társadalmi és gazdasági működés szerves részévé vált.
Nincs valódi verseny a közbeszerzéseknél az EU számos tagállamában, Magyarországon például a közbeszerzések felében csak egy ajánlattevő vesz részt - állapította meg Martin József Péter, a TIM ügyvezetője. Emiatt fontos cél a világos versenyfeltételek kialakítása, a korrupció megelőzése, továbbá hatékony ellenőrzési és szankcionálási rendszer bevezetése - és az IP mindennek az eszközévé válhat.
Az Európai Bizottság részéről sürgős és hatékony akciótervre van szükség annak érdekében, hogy az unió kezelni tudja az antikorrupciós jelentésében megfogalmazott kockázatokat - mondta Ana Gomes, az Európai Parlament szocialista frakciójának portugál képviselője.
Sok baj van a közbeszerzésekkel
A közbeszerzésekben az adófizetők pénzét vagy az EU forrásait költik el. A közbeszerzések összértéke 2012-ben 1300 milliárd forint, a GDP 4,7 százaléka volt. A szabályozás sokszor önmagában is teret enged a mutyizásnak. Bizonyos értékhatár alatt a szabályok ugyanis megengedik, hogy a közpénzzel gazdálkodó saját maga döntse el, kiket hívjon fel ajánlattételre, és kiket nem. És így akár indulhatnak a rokonok is a közbeszerzésen, mert nem egyértelműek az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok sem. Emellett nincs szankciója annak, ha a közbeszerzési adatok nem publikusak, és sok a titkosított közbeszerzési eljárás is, ahol nem tudjuk, mi miért és hogyan történik.
De a nagyobb értékű közbeszerzéseknél is sok probléma van. Az EU nemrégiben közzétett első antikorrupciós jelentése Magyarországgal kapcsolatosan kimondja: a közbeszerzések gyakorlata számos problémát vet fel: egy-egy cég kirívóan sok közbeszerzést nyer az uniós társfinanszírozású pályázatokon, és nem megfelelő kiválasztási és értékelési szempontokat alkalmaznak bizonyos ajánlattevők előnyben részesítése érdekében. A jelentés szerint ezek a problémák elsősorban a nagyobb infrastrukturális beruházások esetében jelentősek.
Forrás: napi.hu
0 hozzászólás:
Megjegyzés küldése