A legforgalmasabb nemzeti dohányboltok közül most a hiperekben, benzinkutakon működő, havi több millió forint hasznot hozó egységeket lövik ki, ám a piacokon és metróaluljárókban lévő, szintén kisebb aranybányának számító üzletek maradhatnak. Kártérítés nem jár, hiszen a koncesszió megmarad.
A trafiktörvény legújabb szigorítása a benzinkutakon, hipermarketekben működő trafikok bezárását jelenti. Ezzel a legnagyobb forgalmú dohányboltok közül lőnek ki számosat, abból a célból, hogy a gyengébben muzsikálókhoz tereljék át a forgalmat. Utóbbi kapcsán arról szólnak a pletykák, hogy a dohánykereskedelem átalakításánál bábáskodó piaci szereplők, amelyek egyúttal rá is repültek a trafiknyitási lehetőségekre, nem épp a legjobb, legnagyobb forgalmat biztosító helyeket szerezték meg, így intenzív lobbizásba kezdhettek. Pedig már a kereskedelem átalakítása sem járt kis felfordulással: értesüléseink szerint Budapesten átlagosan mindössze 4-5 kereskedő vihette tovább dohányboltját kerületenként.
Sokmilliós haszon egyetlen trafikban
Hogy lássuk, mekkora üzletről is van szó, a Napi.hu megszerezte azokat az adatokat, amelyek megmutatják, mekkora hasznot hoznak a legforgalmasabb budapesti trafikok. Egy, a dohánykereskedelemben otthonosan mozgó, névtelenséget kérő forrásunk arról tájékoztatta lapunkat, hogy a fővárosi csúcstartó üzlet havi mintegy 70 millió forintos forgalom után 7 milliós árrésre tesz szert csak a cigaretta és a dohánytermékek forgalmazásából. Azokból a szintén messze átlag felett fialó dohányüzletekből, amelyek 30-50 milliós forgalmat bonyolítanak le, nagyjából hetven található a fővárosban. Ebben a körben az átlaghoz képest felülreprezentáltak a benzinkutakon, hipermarketekben működő trafikok, de a metróaluljárókban és a piacokon működő árusok is ehhez az elithez tartoznak.
A benzinkutakon, hiperekben működő egységek már a trafiktörvény előtt a legforgalmasabbak közé tartoztak, míg a piacokon az történt, hogy számos, a dohánykereskedelemből kizárt üzlet forgalma terelődött át az újonnan nyílt egy-egy nemzeti dohányboltba.
A budapesti trafikpiac alsó szegmensét a havi ötmilliós forgalommal és félmilliós árréssel ketyegő üzletek adják - ezek között egy sincs, amelyik benzinkúton, hipermarketben működne. Utóbbi helyszínek további előnye, hogy ott jobban fogynak a drágább termékek. Nem véletlen, hogy aki tehette, itt igyekezett nyitni: úgy tudjuk, Csepel hat üzemanyagtöltő állomása közül háromban már van nemzeti dohánybolt.
Hatszáz üzletre kerül lakat
A november 28-án megjelent, és november 30-án hatályba lépő kormányrendelet szerint a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű bevásárlóközpontokban, hipermarketekben illetve a benzinkutakon működő trafikok csak 2014. május 31-ig működhetnek. A fenti helyek környékén (parkolóban, parkban) sem működhetnek trafikok, azok sem, amik a vámhatósági engedélyt egyébként megkapták.
A döntést az Origónak a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt azzal indokolta, hogy a forgalmi adatok elemzésekor kitűnt, hogy a legjobban menő 200 trafik viszi el az összforgalom 17 százalékát, miközben a 6300 trafik közül 2500 a csőd határán van. Mivel a "top200" mind plázában, hipermarketben és benzinkúton működik, ezek kiköltöztetésével akarja a piacot kiegyensúlyozni a kormány. Légrádi Petra, a zrt. szóvivője az Indexnek elmondta, a 6300 trafikos 9-10 százalékát érinti majd az intézkedés, tehát több mint 600 trafikosnak kell majd jövőre új üzlethelyiség után néznie.
Kártérítést nem kapnak a trafikosok, mert a koncessziót nem veszi el az új jogszabály, vagyis máshol - ha tudnak - újranyithatnak. A dohányboltokkal kötött szerződésekben ugyanis csak azt kötötték ki korábban, hogy az államnak kártérítést kell fizetnie, ha a koncessziós szerződést úgy szünteti meg, hogy az nem a trafikos kihágásának következménye.
Mely cégek veszítenek?
Egyszerre 19 trafikot bukik a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc ismerősi köre, ugyanis az ország minden Auchan áruházában az ő érdekeltségeik nyithattak trafikokat - derül ki az Origo összeállításából.
E cikk szerint sokat veszít az új szabályozással az a két cég, melyet közös kültagjuk, Végh-Kajtár Erika kapcsol össze. A Dohány Trend Bt.-é a budakeszi Tesco dohányboltja, valamint az M1-M7 kivezetőjén lévő Agip-kút-McDonald's komplexum trafikja, illetve a 6-os út mellett egy OMV benzinkút is. A másik vállalkozás, a Trafik Trend Bt. három budapesti trafikja közül kell egyet bezárjon, továbbá elveszíti vecsési és dunaharaszti dohányboltját is, mivel mindegyiket OMV-kutakon nyitották. Az öt bolt közül tehát háromnak kell új helyet keresniük.
Szintén nagy vesztesnek tűnik két, egymással összekapcsolható miskolci cég: az Adina Trade és az Argila Dohány kül- és beltagjai összesen nyolc koncessziót nyertek, ebből hatot nyitottak helyi benzinkutakon és Tesco hipermarketekben. A két cég egy miskolci fidesz-KDNP-s képviselőhöz, Takács Gáborhoz köthető, egyikben a felesége, másikban a felesége édesanyja tisztségviselő. Vannak persze olyan, egyboltos, de azt az egyet épp egy benzinkúton üzemeltető vállalkozók is, akiknek szintén költözniük kell.
Több benzinkúton és plázában lévő üzletet elbuknak a trafikpályázatok egyik nagy nyertesének, a Vimpex-vezér Vu Quy Duong érdekeltségei.