Amerikai gáz menti meg Magyarországot?

Egyelőre nem látszik, hogy milyen alternatív forrásból vehetne hosszabb távon földgázt Magyarország. Rövid távon szerencsére nincs gond, van elég tartalékkapacitás.


Nincs szó sürgős pótlási kötelezettségről, Magyarország akkor is átvészelné a téli fűtési szezont, ha holnaptól kezdve egyetlen gázmolekula sem érkezne Beregdarócnál - kommentálta Drucker György, az Energiainfo szakértője a Déli Áramlat építésének leállítását követő kormányzati nyilatkozatot a lehetséges energiaellátási források kapcsán.

A kiinduló helyzet az, hogy jelenleg semmiféle gázhiánya nincs az országnak, a piaci szereplők dekonjunktúrával küzdenek, a kereslet nagyjából a fele annak, amit 10 évvel ezelőtt prognosztizáltak. Most az egyetlen kockázatot az jelenti, ha az ukrán tranzit kiesik. Az elmúlt 4-6 évben kiépült földgáz-infrastruktúra - tárolók, importvezetékek - ugyanakkor a téli csúcs-földgázigények bő háromszorosát képesek fedezni. Ezzel és a kereskedelmi tárolók 50 százaléknál álló töltöttségével nincs ok az aggodalomra rövid távon.

Végleg elbukott a Déli Áramlat?

Drucker szerint a Déli Áramlatnak Magyarországon több pozitív hatása is volna. Az egyik, hogy - más országokhoz hasonlóan - az ukrán tranzit kockázatának kiiktatásával növelte volna az ellátás biztonságát. Megszűnt volna - földgázszállítási szempontból - hazánk zsákország szerepe, felértékelődtek volna a tárolókapacitások, egyfajta elosztóközpontként működhetett volna a hazai infrastruktúra. Tranzitországnak lenni ráadásul nem olyan rossz dolog, mert a szállítási díjakból jelentős bevételeket lehet szerezni - Szlovákia például a tranzitdíjból kb. kifizeti a teljes gázszámláját.

A szakértő úgy látja: eddig nem volt biztos, hogy megépül a Déli Áramlat, most pedig nem biztos, hogy nem épül meg. Az viszont biztos, hogy tovább folyik az a meccs, amely azért zajlik, hogy a Gazprom megakadályozza a kaukázusi és közép-ázsiai gáztermelők közvetlen, az orosz cég vezetékeit megkerülő európai exportját. Sokan elfelejtik, hogy Európa valójában már most is importál türkmén, azerbajdzsáni és kazah gázt, csak közvetve: a Gazprom a határon megveszi az energiahordozót, amit saját mixeként értékesíti tovább. Az érintett kitermelők persze szeretnék, ha nem csak a Gazpromnak tudnák eladni - nyomott áron - a gázt, de az alternatív vezetékek megépítésére nincs pénzük. Ha viszont volna, azzal nem biztos, hogy a vevők egyértelműen jól járnának, hiszen más vevőkkel kell majd versenyezniük, ami magasabb árat is jelent.

Honnan vehetnénk még gázt?

Hosszú távon persze törekedni kell a források diverzifikálására, ám a Nabucco és a Déli Áramlat is halott - utóbbi legalábbis hibernálva van -, a többi potenciális projekt pedig a távoli jövőbe vész. Utóbbiak közé tartozik az amerikai palagáz importja is, amelyről épp most egyeztettek - legalábbis szándékszinten - a visegrádi országok nagykövetei Washingtonban.

Ahhoz, hogy az amerikai palagáz számunkra valós alternatíva lehessen, ki kellene építeni az USA-ban a jelenleg csak nyomokban meglévő feldolgozó- és szállítókapacitást. Ehhez a Déli Áramlátnál nem sokkal kisebb vezetékprojektek kellenének, továbbá a keleti parton egyenként 200-400 millió dollárba kerülő, 4-5 év alatt felépíthető cseppfolyósító terminálokra is szükség van - utóbbiakból az elsők már megkapták az engedélyeket. Ha mindez kiépült, akkor már csak az a kérdés, hogy a brit, francia, spanyol és olasz terminálokból hogyan fog megérkezni a gáz hozzánk. Európa belső ellátási útvonalai nem az lng-re vannak kiépítve, a meglévők pedig jelenleg az említett országok belső piacát szolgálják ki - húzta alá a szakértő.

Mindemellett az is tény, hogy az amerikai palagázkitermelők Európa helyett egyértelműen a dinamikusan növekvő ázsiai piacra - Kínára, Indiára, Japánra és Dél-Koreára - koncentrálnak. Ebből a szempontból jelzésértékű, hogy Kanada öt lng-termináljából csak egyet épít a keleti partra, a többit a nyugatin húzzák fel.

Ez egyben azt is jelenti, hogy ha - 8-10 év műlva - az amerikai gázra is alapoznánk az ellátásbiztonságot, akkor az ázsiaiakkal folytatott árversenyben is részt kell vennünk. Márpedig hiába látszik csábítóan olcsónak a 300-350 dolláros (ezer köbméterenkénti) gázárral együtt élő Európából a 100-150 dolláros amerikai ár, ha Japánban 400-550 dolláros áron is van vevő az energiahordozóra. Más kérdés, hogy hogyan alakul a palagázkínálat akkor, ha tartósan 65 dollárnál ragad be az olajár - ennél a szintnél a palagázkitermelők egy része bizonyosan el fog vérezni.

Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: