Hatalmas Rába eredmény, osztalék viszont nem lesz

Az elmúlt 10 év legmegtisztelőbb feladatának nevezte Pintér István elnök-vezérigazgató a Rába tavalyi számainak közgyűlési ismertetését. Valóban, a cégnek masszívan sikerült növekednie, osztalék azonban nem lesz.

A stratégiai piacokon nem volt tavaly fellendülés, a régi szép idők nem jöttek vissza, így a cég stratégiájának az új realitásokhoz kellett igazodnia - mondta Pintér István elnök vezérigazgatója a Rába rendes éves közgyűlésén. Az észak-amerikai piac stagnált, az európai nehéz teherjármű piac hullámzóan teljesített (itt az utolsó negyedévben volt fellendülés). Csalódást okozott az orosz teherautó és autóbusz piac, itt a vártnál nagyobb volt a visszaesés - folytatta. A mezőgazdasági gépgyártás első felében jól indult, azonban az év későbbi részében bekövetkezett termékár csökkenés is kihatott a piacra. A személygépjármű piac mindössze 2 százalékkal nőtt Európában.

Ebben a környezetben sikerült a társaságnak árbevételét 12,1 százalékkal növelnie, 47,4 milliárd forintra. A tavalyi üzemi eredmény 3,25 milliárd forint lett, az EBITDA pedig elérte az 5,5 milliárd forintot, ami 2 milliárd forinttal haladja meg a 2012-est. A cégcsoport összesen 4,5 milliárd forintnyi készpénzt termelt tavaly, ennek döntő többségét a hitelállomány csökkentésére fordította. A csoport konszolidált nyeresége meghaladta a 2,6 milliárd forintot.

Az üzletágak közül a futómű üzletág kiemelkedően teljesített, elsősorban az Egyesült Államokban a mezőgazdasági erőgépek és a speciális futóművek piacán is. A FÁK országokban a piacméret csökkenés ellenére 70 százalékkal sikerült növelni a a bevételeket. Az üzletágnak folyamatosan sikerült a nagyobb hozzáadott értékű termékek irányában elmozdulni. Ennek megfelelően nőttek a fedezeti szintek és az egy főre jutó árbevétel, mindez szigorú költségkontrollal párosult, így a tavalyi évet sikerült az iparág feletti teljesítménnyel zárni - mondta Pintér.

Beindult az alkatrész üzletág is, hosszú évek tartós stagnálása után tavaly megmozdult a piac. Ez nem csak a Suzuki modellbővítésének volt köszönhető, hanem a Volskwagennel három évvel ezelőtt indult projekt felfutásának is. Így sikerült az üzletágnak a küszöbnek tekintett 10 milliárdos árbevételi szintet jelentősen meghaladni, s ennek köszönhetően az üzletág már látható eredményt termelt.

A jármű üzletág 5 százalékos árbevétel növekedést ért el, a belföldi értékesítés 9 százalékkal növekedett. A buszgyártásban tavaly a Volvoval kötött megállapodást Pintér részvényesi kérdésre döntő fontosságúnak nevezte, olyan együttműködésnek, amelyben hatalmas a potenciál. A Rába egyébként azon túl, hogy már 5 buszt leszállított Pécs városának és további 61 leszállítása Budapest számára folyamatban van, a jövőben is minden közbeszerzésen el kíván indulni.

A kisrészvényesek alapvetősen két kritikát fogalmaztak meg az igazgatóság felé. Az egyik az eredmény felosztására tett javaslat. Az egyik kisrészvényes szerint a hatalmas tavalyi eredményből már illene a cégnek jelzésértékű, részvényenként 50 forintos osztalékot fizetnie. Az igazgatóság álláspontja szerint azonban mindaddig, amíg a hitelállomány nagysága nem csökken a kívánt szintre, illetve további értéknövelő beruházásokra van lehetőség, addig nem javasolják osztalék kifizetését. Sor kerülhet osztalék kifizetésére akkor is, ha komoly vevő jelentkezne a cég befektetési célú ingatlanjaira - mondta Pintér. A másik kérdés a cég ingatlan vagyonára vonatkozott. A kisrészvényesek az elmúlt évekhez hasonlóan azt kifogásolták, hogy a független szakértők által korábban 4,5-6 milliárd forintra becsült befektetési célú ingatlanvagyon miért szerepel még mindig csak 360 millió forinton a cég könyveiben. Polacsek Csaba - nem az MNV Zrt. képviselőjeként, hanem a Rába felügyelő bizottságának elnökeként - a kérdéssel kapcsolatban elmondta, a cég számviteli politikája nem változott az elmúlt években, s így semmi nem indokolja az ingatlanok felértékelését a cég könyveiben. 

Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: