Így tudja eladni a cégét

A közép-kelet-európai régióban a kockázati tőkebefektetések esetében a stratégiai befektetők felé történő cégértékesítés a legvalószínűbb exit út – derül ki az EVCA statisztikáiból.


A kockázati tőkebefektetéseknek a közép-kelet-európai régióban 60 százaléka végződik úgy, hogy stratégiai befektetőknek adják el a céget - mondta Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere a HVCA és az M27 ABSOLVO közös szervezésű rendezvényén, majd hozzátette: az európai átlag csak 27 százalék. A szakember szerint ez a tény várhatóan alapjaiban határozza majd meg a hazai befektetési piac "kiszálló ágának" irányait is a következő időszakra. "Éppen ezért válik kiemelkedően fontos stratégiai feladattá a potenciális szakmai befektetők megtalálása, amelynek előkészítését azonban időben meg kell kezdeni" - tette hozzá Horgos Lénárd.

Többek között az időfaktort emelte ki Burkhard Feurstein, a régiónkban is befektető Gamma Capital Partners vezetője, aki szerint kb. 12 hónap szükséges ahhoz, hogy a tranzakció megvalósuljon egy stratégiai befektetővel, melyet alaposan előkészített és tudatosan végrehajtott stratégia kell, hogy megelőzzön.

Az előkészítés kapcsán Feurstein számos praktikus jó tanácsra hívta fel a figyelmet, mint például hogy még a tárgyalássorozat elején kell tisztáznia az eladóknak a köztük lévő nyitott kérdéseket, amikor még a csúcson vannak a várakozások, vagy hogy nem kell az alacsonynak tűnő ajánlatot élből visszautasítani, hiszen jó lesz referenciának vagy vészforgatókönyvnek. "Nem kell túl sokáig kizárólagosságot sem adni a befektetőnek, hanem tessék egyszerre akár többel is tárgyalni, ha úgy érezzük, hogy az elvárásainkat az adott befektetői ajánlat nem teljesíti" - fűzte hozzá. Óva intette az eladást fontolgató cégeket attól, hogy az értékesnek vélt szinergiát partnerség keretében adjuk át. A stratégiai befektetők egy partnerség után kevéssé fognak felvásárlásban gondolkodni, hiszen "minek vennék meg a tehenet, ha a tejet is megkaphatják, olcsóbban".

Burkhard Feurstein még elmondta, a statisztikák szerint dupla akkora az esélye a sikeres cégeladásnak, ha szakértő cég bevonásával indulunk neki a tranzakciónak, mintha tanácsadó, szakértő nélkül tennénk azt. Ráadásul a cég vezetőinek a tranzakciós ügyek helyett az operatív vezetésre, a fejlesztésre, a technológiai kérdésekre érdemes koncentrálniuk, arra, amihez valójában értenek, és ami a profitot termeli részükre. "Egy szakértő a nap 24 órájában a befektetői piaccal foglalkozik: ismeri a befektetők elvárásait, a piaci trendeket, sokkal nagyobb a rálátásuk erre a területre, és külső szemlélőként tudnak részt venni az előkészítés során és a tárgyalásokon, segítve a mindkét fél számára előnyös megállapodás létrejöttét", tette még hozzá az osztrák kockázati tőkebefektető.

Vannak pozitív hazai példák is

A HVCA és az M27 ABSOLVO konferenciáján az elméleti és gyakorlati megoldások mellett friss hazai sikersztorik kulisszatitkait is meg lehetett ismerni. Az adatbányászattal foglalkozó Radoop céget a nemzetközi RapidMiner vásárolta meg a nyáron, ahogyan az orvostudományi területen ismertté vált intelligens kést fejlesztő MediMass technológiáját is ekkor vette meg az amerikai Waters Corporation.

Forrás: napi.hu
Megosztás a Google Pluson

0 hozzászólás: